Sara Huotari, Riikka Heikkilä, Minna Torppa, Mikko Aro & Tuire Koponen
Tässä artikkelissa esitellään keskeiset havainnot Huotarin ja kollegoiden (2025) tutkimuksesta, jossa arvioitiin lukumäärien nimeämistehtävän luotettavuutta ja tutkittiin, missä määrin lukumäärien nimeämistehtävässä suoriutuminen selittää luku- ja laskusujuvuutta. Lukumäärien nimeämistehtävässä nimetään pieniälukumääriä (1–4), jotka esitetään vaihtelevassa järjestyksessä olevina pisteinä. Tutkimukseen osallistui eri puolilta Suomea yhteensä 713 suomenkielistä oppilasta, joille erityisopettajat tekivät yksilöarvioinnin osana koulupäivää. Tutkimuksessa lukumäärien nimeämisentoistomittausreliabiliteetti osoittautui hyväksi, ja tehtävä on yhtäläisyyksiä alfanumeeristen(kirjaimet, numerot) ja ei-alfanumeeristen (esineet, värit) nimeämistehtävien kanssa. Tulokset osoittivat, että 3–6-luokkalaisten oppilaiden lukumäärien nimeämistehtävässä suoriutuminen selitti laskusujuvuutta, jopa paremmin kuin perinteiset nopean nimeämisen tehtävät. Tutkimustulosten perusteella näyttääkin siltä, että lukumäärien nimeäminen tarjoaa uudenlaisen näkökulman nimeämissujuvuudesta laskutaitojen taustatekijänä. Aiheesta tarvitaan lisätutkimusta, jotta voidaan selvittää lukumäärien nimeämisen soveltuvuutta varhaisen riskin tunnistajaksi. Tunnistamalla niitä tekijöitä, jotka ovat yhteydessä luku- ja laskutaitoihin, tarjotaan käytännön välineitä oppimisvaikeuksien taustatekijöiden arviointiin ja mahdollisen riskitekijän mukaisen kohdennetun tuen tarjoamiseen.
