Tässä numerossa NMI-Bulletin kokoaa yhteen ajankohtaista tutkimusta ja asiantuntijapuheenvuoroja oppimisen, hyvinvoinnin ja oppimisen tuen kysymyksistä eri ikävaiheissa. Artikkeleissa tarkastellaan sekä yksilöllisiä että yhteisöllisiä tekijöitä, jotka muovaavat oppimista ja hyvinvointia koulun ja perheiden arjessa.
Numeron lektiossa Roosa Yli-Pietilä tarkastelee luokan hyvinvointia ilmiönä, joka ei rakennu yksinomaan opettajan oppimista tukevien toimienvaraan. Lektio nostaa esiin luokkayhteisön, vuorovaikutuksen ja rakenteiden merkityksen oppilaiden hyvinvoinnin rakentumisessa.
Huilla, Kosunen, Hienonen, Juvonen, Inkinen ja Saariluoma tarkastelevat tutkimusartikkelissaan yhteisöllisen opiskeluhuollon toteutumista kouluissa. Tulosten mukaan opiskeluhuolto nähdään edelleen yleensä yksilöllisenä ja erityisopettajien johtamana toimintana kuin yhteisöllisenä ja ennaltaehkäisevä koko kouluyhteisön toimintana.
Tutkittu juttu -osiossa Huotari, Heikkilä, Torppa, Aro ja Koponen käsittelevät lukumäärien nimeämistä lasku- ja lukusujuvuuden keskeisenä taustatekijänä. Tulosten mukaan pienten lukumäärien nopea sarjallinen nimeäminen on yhteydessä laskusujuvuuteen voimakkaammin kuin perinteiset alfanumeeritset nopean sarjallisen nimeämisen tehtävät.
Pelaa fiksusti – erityislasten digitaalinen hyvinvointi -hankkeessa järjestettiin lukukauden kestäviä ryhmiä alakouluikäisille lapsille, joilla on neuropsykiatrisia haasteita, ja heidän vanhemmilleen, jotka ovat huolissaan lastensa digipelaamisesta. Merjosen, Turokin ja Jalosen tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että ryhmätoiminnalla olisi positiivisia vaikutuksia vanhempien minäpystyvyyteen pelikasvattajana.
Toimituskunta
