Mirva Poikola
Tässä väitöstutkimuksessa tutkittiin inklusiivista koulutusta ja oppilaiden osallisuutta ihmisoikeusperustaisessa viitekehyksessä. Tutkimuksessa tarkasteltiin Suomen lainsäädäntöä, kansainvälisiä sopimuksia ja koulutuksen käytäntöjä erityisopetuksen näkökulmasta. Väitöskirjan kolme osatutkimusta käsittelivät inkluusion oikeudellista perustaa, oppilaiden näkemyksiä sekä suomalaisten oppilaiden kokemuksia inkluusiosta. Keskeiset löydökset korostivat akateemisen ja sosiaalisen inkluusion välistä yhteyttä. Akateeminen inkluusio liittyi oppimistuloksiin ja tuen saatavuuteen, kun taas sosiaalinen inkluusio painotti yhteenkuuluvuuden tunnetta ja vuorovaikutusta. Suomalaisen koulutusjärjestelmän inkluusion haasteena on tasapaino valtakunnallisen sääntelyn ja paikallisten ratkaisujen välillä. Oppilaiden kokemukset toimivat tärkeänä mittarina inkluusion onnistumiselle.