NMI-Bulletin

Sivu täydentyy uusilla lehdillä.

3/2024 NMI-Bulletin

LECTIO PRAECURSORIA
Perheen rooli lukemisen ja matematiikan taitojen kehityksessä lapsuudesta nuoruuteen
Daria Khanolainen

TUTKIMUKSET
Lukemisen ja laskemisen sujuvuuden yhteisvaihtelun taustalla olevat kognitiiviset kyvyt
Sanna Pajunen, Riikka Heikkilä & Tuire Koponen

Kehitysvammaisten lasten toiveet yksilöllisten tavoitteiden asettamiseksi – kolmen tiedonkeruumenetelmän arviointi
Satu Peltomäki, Raija Pirttimaa, Tiia Jussila-Kreivi, Iina Kantola, Kirsi Pyhältö & Elina Kontu

Käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien yhteys koulu-uupumukseen lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoilla
Elina Sinkonen, Fiia Söderholm, Jaana Viljaranta & Kristiina Lappalainen

Lue tai lataa lehti Bulletin 3-2024 pdf-muodossa

Selaile:

2/2024 NMI-Bulletin

LECTIO PRAECURSORIA
Negatiivinen kehä – ADHD-piirteet yhdessä haitallisten suoritusstrategioiden
kanssa ovat riski heikkenevälle koulumenestykselle
Iines Palmu

TUTKIMUKSET
Toisen asteen opiskelijoiden yksinäisyyden kokemukset koronapandemian
poikkeusolojen aikana
Elisa Meskanen, Sofia Peltonen, Nelli Lyyra, Matilda Sorkkila,
Sami Kokko & Noona Kiuru

Yhteyden kautta kohti mentalisaatiota – Vanhempien tulkintoja erityistä tukea
tarvitsevan lapsen käyttäytymisestä
Jael Virtanen, Johanna Gummerus, Mirjam Kalland & Elina Kontu

Lapsuudessa todettu matematiikan oppimisvaikeus ja arjen matematiikan vaikeudet aikuisuudessa
Tuija Rämö, Tuire Koponen, Sira Määttä & Tuija Aro

Lue tai lataa lehti Bulletin 2-2024 pdf-muodossa

Selaile:

1/2024 NMI-Bulletin

LECTIO PRAECURSORIA
Oppilaiden ja opettajien kollektiiviset johtajuus- ja innovaatiokäytännöt alakoulun
makerspace-oppimisympäristössä
Jasmiina Leskinen

TUTKIMUKSET
Inklusiivisen kasvatuksen ja erityispedagogiikan sisällöt opettajaopintojen
opetussuunnitelmissa
Aino Äikäs, Outi Kyrö-Ämmälä, Sonja Ojala, Katariina Waltzer,
Marianna Heinonen & Päivi Pihlaja


Kohti oppimista: pienryhmien kokoonpanoista neuvotteleminen alakoulun
avointen oppimisympäristöjen oppitunneilla
Janita Toivainen, Tanja Vehkakoski & Kreeta Niemi


KOKEILUT JA KÄYTÄNTEET
Lasten äänet esille – Lasten neuvottelukunta osana EduRESCUE
-tutkimushanketta
Sanni Pöysä, Matilda Sorkkila, Mailis Elomaa, Eija Pakarinen & Marja-Kristiina Lerkkanen


PUHEENVUORO
Lukemalla lukijaksi
Jarkko Hautala

Lue tai lataa lehti Bulletin 1-2024 pdf-muodossa

Selaile:

4/2023 NMI-Bulletin

TUTKIMUKSET
Osallisuuden valokeiloja ja katveita suomalaislukioissa
Mikko Hiljanen, Eija Räikkönen & Matti Rautiainen

Onko terveyteen liittyvä tieto yhdenvertaisesti nuorten saatavilla? WHO-koululaistutkimuksen yhdeksäsluokkalaisten terveyden lukutaidon tuloksia vuosilta 2014, 2018 ja 2022
Leena Paakkari, Markus Kulmala, Mari Manu, Jenni Ruotsalainen, Jenni Salminen, Olli Paakkari & Minna Torppa

”Pääsen vihdoin puhumaan tästä” – Venäläistaustaiset yliopisto-opiskelijat Ukrainan sodan varjossa
Sanna Mustonen & Eija Aalto

Opettajien käsityksiä roolistaan kotouttamisen edistäjinä
Vilma Komulainen, Inka Perokorpi, Sanna Mustonen & Sirpa Eskelä-Haapanen

Pedagoginen yhteistyö kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisessa kouluyhteisössä
Mirja Tarnanen, Mira Kalalahti & Tuire Palonen

Opettajien välittäminen ja oppilaiden koulutyöhön kiinnittyminen yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden kokemana
Maarit Hosio & Teija Koskela

Osaaminen, kouluinto ja koulu-uupumus kaupunkikoulujen eriytyneissä oppilasryhmissä: painotetun ja yleisopetuksen luokat Turussa
Mari Siipola, Satu Koivuhovi, Piia Seppänen, Faruk Nazeri,Arja Rimpelä & Mari-Pauliina Vainikainen

Huoltajien näkemyksiä lapsensa oppimisesta etäopetuksessa ja lapsen tuen tarpeiden heijastuminen niihin
Sanni Pöysä, Eija Pakarinen & Marja-Kristiina Lerkkanen

Luokan kertaajien taidot ja taitojenkehitys luokilla 1–4
Jenni Ruotsalainen, Minna Torppa, Tuire Koponen, Martti Siekkinen, Anna-Maija Poikkeus & Marja-Kristiina Lerkkanen

Musiikkikasvatus esteettisenä kasvatuksena ja taidekasvatuksena ehkäisemässä polarisoitumista
Katri-Helena Rautiainen

KATSAUS
Oppijan ja opettajan oikeus digitaaliseen osaamiseen – digitaalisen polarisaation uhkakuvista tasa-arvoiseen osaamisen kehittämiseen
Piia Näykki, Emilia Ahlström, Mari Manu, Silja Penttinen & Tuula Nousiainen

Lue tai lataa lehti Bulletin 4-2023 pdf-muodossa

3/2023 NMI-Bulletin

LECTIO PRAECURSORIA
Päiväkoti-ikäisten lasten kognitiivisten ja varhaisten akateemisten taitojentukeminen motoristen taitojen ja fyysisen aktiivisuuden interventioilla
Pinja Jylänki

TUTKIMUKSET
Toisen asteen opettajien inkluusioasenteet ja -minäpystyvyys
Joni Forsell, Marita Mäkinen, Mari-Pauliina Vainikainen, Minna Mäkihonko & Minna Seppälä

Laaja-alainen erityisopettaja tuen antajana
Marjatta Takala, Ninnu Kotilainen & Riikka Sirkko

Erityisopettajan arviointityössä kohtaamat kompromissit
Minna Kyttälä, Milla Rantamäki & Mervi Lahtomaa

KOKEILUT JA KÄYTÄNTEET
Digilukiseulassa yhdistyvät tutkimustieto ja käyttäjälähtöisyys
Riikka Heikkilä, Pirita Korpivaara & Maria Niskakoski

Lue tai lataa lehti Bulletin 3-2023 pdf-muodossa

2/2023 NMI-Bulletin

LECTIO PRAECURSORIA
Haavoittuvuus varhaisnuoruudessa: Miten tuki saadaan vastaamaan tuen tarpeita perhe- ja koulukonteksteissa?
Anne-Elina Salo

Leikin ja vuorovaikutuksen muotoja lapsilla, joilla on autismikirjo –tapaustutkimus
Piret Vermilä

TUTKIMUKSET
Sidosryhmien näkemyksiä autismikirjoa koskevasta terminologiasta Suomessa
Katja Dindar, Anni Kilpiä, Anniina Kämäräinen, Kaisa Pihlainen, Heta-Kaarina Pukki & Eija Kärnä

Suomen kielen luetun ymmärtämisen merkitys englannin kielen lukutaidossa
Sanni Mäntyoja, Janne Lepola & Juli-Anna Aerila

Nuorten konsolipelaamisen yhteydet unen riittävyyteen ja koulumenestykseen
Maija-Leena Hytönen, Linnea Matsi, Mari Tunkkari, Raija Hämäläinen & Noona Kiuru

Lue tai lataa lehti Bulletin 2-2023 pdf-muodossa

1/2023 NMI-Bulletin

LECTIO PRAECURSORIA
Vertaisryhmämentorointi uusien opettajien tukena
Matti Pennanen

TUTKIMUKSET
Vaativa erityinen tuki. Kuinka vaativan erityisen tuen teemoja käsitelleisiin täydennyskoulutuksiin osallistuneet opettajat ymmärsivät käsitteen ja mitä ajatuksia heillä oli sen sisällöstä ja merkityksestä suomalaisessa koulutusjärjestelmässä?
Merja Mannerkoski, Kwok Ng, Mirva Poikola & Eija Kärnä

Motivationaaliset ulottuvuudet tutkivassa nettilukemisessa
Laura Kanniainen, Carita Kiili, Asko Tolvanen, Jukka Utriainen & Paavo H.T. Leppänen

Lukutaidon yhteys suomi toisena kielenä ja kirjallisuus (S2) -oppimäärän valitsemiseen toisella ja seitsemännellä luokalla
Lauri Ståhlberg, Lotta Uusitalo & Risto Hotulainen

PUHEENVUORO
Oivalluksia luku- ja kirjoitustaitojen kehittämiseen muuttuvissa lukuympäristöissä
Merja Kuosmanen, Auli Lehtinen, Sanna Luokomaa, Elina Mäkinen, Tiina Siiskonen, Sirpa Eskelä-Haapanen & Marja-Kristiina Lerkkanen

Lue tai lataa lehti Bulletin 1-2023 pdf-muodossa

4/2022 NMI-Bulletin

LECTIO PRAECURSORIA
Tutkivan nettilukemisen taidot alakoululaisilla: Lukivaikeuksien sekä tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen vaikeuksien merkitys
Laura Kanniainen

Lukemaan opettaminen ja lukutaito ensimmäisellä luokalla
Jenni Ruotsalainen

TUTKIMUKSET
Käännekohtia koulussa: Opetushenkilökunnan yhteenkuuluvuuden tunteen rakentuminen
Satu Peltomäki, Veera Rautiainen, Henri Pesonen, Anu Kajamaa, Birgit Paju & Elina Kontu

Hyvän arvioitsijan muotokuva – erityisopettajaksi opiskelevien käsityksiä hyvän arvioitsijan ominaisuuksista
Minna Kyttälä, Mervi Lahtomaa & Milla Rantamäki

Tarkkaamattomuuden sekä yliaktiivisuuden ja impulsiivisuuden yhteys sosioemotionaaliseen oireiluun lapsilla, joilla on oppimisen vaikeuksia
Veera Koivulahti & Laura Lehtinen

Opettajien puhe aggressiivisesti käyttäytyvinä pidetyistä oppilaista
Laura Liukko, Jaana Viljaranta & Airi Hakkarainen

Lue tai lataa lehti Bulletin 4-2022 pdf-muodossa